dimarts, 11 de gener del 2011

i més Naia!!

Des que vam decidir Naia com a nom per a nena, teníem clar que s'havia d'escriure així, i no Nahia.
Fa poc hem entrat en el dubte que si no creiem que els noms tinguin traducció no podem anar nosaltres i treure la "h" d'un nom basc que la porta. Vam estar plantejant-nos què fer ja que és una cosa per tota la vida!!
Vam demanar consell al Marius Serra que ens va dir que no passava res per posar un h al nom, nosaltres també tenim paraules amb "h" en català; que si el nom original era així... tot i que treure-li tampoc seria cap escarni.
Bé... vam seguir investigant perquè si bé això era cert tampoc no seguíem massa convençuts de treure-li un "h" al nom.

I vam descobrir que Naia sense "h" també és vàlid però no com a nom d'origen basc, sinó del grec antic. Evidentment el significat és diferent. En fi, que li podrem posar Naia sense h tranquil·lament, perquè no és una adaptació sinó que també té un origen i significat. Aquí us ho deixo:

Naia

Genero: femenino.
Origen: Griego.
Derivado de "fluir".


Naia es un nombre que se ha popularizado mucho y cuyo origen es un poco confuso. Parece un nombre de creación bastante moderna que podría estar derivado de la raíz griega "fluir", al igual que Nais o "náyade", ninfas griegas de los arroyos y manantiales de agua dulce.

El nombre de Naia existe en varias lenguas como en francés, catalán o inglés y en España podemos encontrarlo en varios topónimos. En épocas modernas también ha podido utilizarse este nombre por su parecido con Maia.

Naia también ha comenzado a usarse en los últimos años como nombre regional gallego en referencia a topónimos de Lugo y Pontevedra, aunque no se puede decir que el origen de Naia sea gallego. Al igual que otros topónimos de la zona, como Dubra o Flavia, Naia se ha convertido en nombre propio entre los bebés gallegos.

También se defiende el origen euskera de este nombre. Esta confusión viene dada por la existencia de Nahia, con "h", nombre euskera cuyo significado es "deseo". El uso de Naia en Euskadi ha crecido casi tanto como el de Nahia. Esta rápida popularización en paralelo parece debida a una mala grafía de Nahia, sobre todo si se insiste en su origen vasco y se apela a su significado "deseo".

Lo cierto es que Naia se ha convertido en todo un fenómeno. En muy pocos años, ha pasado de ser un nombre desconocido a colocarse entre los 100 nombres más frecuentes a nievel nacional (según datos del INE a fecha 2009). Naia es un nombre corto, muy dulce y exótico, ideal para padres que busquen un nombre diferenciador y moderno.

popularidad de Naia
Década Inscritos como Naia Cuantos/as Naia de cada mil nacidos
2000 1892 0.92‰
1990 315 0.15‰
1980 123 0.04‰
1970 87 0.02‰
1960 10 0.00‰

Font: http://www.sellamara.com/nombre/naia


Tot i que s'ha de dir que no hem escollit el nom pel seu significat... el fet que Nahia (i suposadament Naiia) volgués dir desitjada, li anava com anell al dit! Però ara la referència a les nimfes de fonts i rius també ens agrada... més místic oi? jeje i per aquí dalt n'hi ha molt d'això!

Apalins!

1 comentari:

Ester Matas ha dit...

Hola! I quan celebres el seu Sant?

Gràcies!